söndag 28 december 2008

Rockbjörnen!

Nu har jag röstat på Rockbjörnen!



Årets svenska kvinnliga artist - Annika Norlin
Ett självklart val eftersom jag har älskat HS sedan Highschool stalker. Häromdagen läste jag i Lars blogg om när hon åkte till Bräkne-Hoby för att spela in med honom. Jag är inte alls avis.

Årets svenska manliga artist -Håkan Hellström
Håkan må vara gammal i gamet men det är Försent för edelweiss som jag har dansat till, skrikit med i, gråtit till och sällskapat med på bussen. Det är Håkan jag har stått i norrländskt ösregn för att få se, det är Håkan jag satt bredvid och åt lunch en oförglömlig festivaldag (jag vågade inte säga ett ljud till honom, haha!). Dock missade jag hans Siestaspelning för jag drack kaffe med en annan popstjärna just då.

Årets svenska grupp
Jag ville rösta blankt här men det fick man inte. Tvångsröstade på Sugarplum Fairy eftersom de är snyggast och för att jag gillade (and please) Stay Young när den kom för hundra år sedan. Pukorna i She's all that liksom, amen to that!

Årets svenska låt - Jag är en vampyr
Med det motståndet vinner Markus lätt! Men jag tycker de har missat en hel del oförglömliga låtar. Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din är årets låt för mig!

Årets svenska album - Försent för edelweiss
Såklart. Håkan in my heart.

Årets svenska liveakt - Håkan Hellström
Hur fan kan man ens nominera Winnerbäck till det här priset?? Jag såg honom i Malmö i somras och vi gick efter tre vansinnigt tråkiga låtar. Nominera Miss Li istället!!

Årets utländska artist - Pink
Attityd, röst, slickad men maffig produktion, asbra låtar, vad finns att klaga på?
(trevligt att det bara var tjejer i den kategorin!)

Årets utländska grupp - Glasvegas
De gör inget nyskapande, de gör samma låt om och om igen, de har sjukt störiga effekter på sången och trummisen är rätt tattig... DE ÄR SÅ BRA!!!!!
A snowflake fell and it felt like a kiss är nya julevangeliet hemma hos mig.

Årets utländska låt - I'm yours
Jävligt tuff konkurrens där alltså. Men Jason lyckades få alla från farmor till bratbruden att lyssna på akustiska gitarrer igen och jag respekterar det.

Årets utländska album - Black ice
Borde egentligen inte den här kategorin tas bort? Vem lyssnar på album nuförtiden? Jag valde AC/DC för det är en musikgrupp jag tycker är ganska bra. Tufft namn (smaka på det... BLACK ICE YEAAAAH MAN!!!), klockrent omslag.

Lifetime achievment - ABBA
Per Gessle tappade mig när han gjorde Silly, really. Jag gillar Per skarp, har alltid gjort, han skriver sjukt bra låtar men det här... inte ett uns av musikalitet i den låten! Produktioner kan man diskutera men det måste finnas en låt där nånstans... Näe! Så jag säger ABBA. Mamma mia! Det är väl solklart! Uffe kommer göra en comeback om två år ändå och sen skriva en bok om hur synd det är honom och att han därför måste vara ett svin (framspekulerat namn: Stackars Ulf).

Myspacepriset - Billie The Vision And The Dancers
Jag har varit kär i dem sedan jag först såg dem på Dodgers julavslutning typ 04? 05? Jag har aldrig dansat så mycket till en konsert och sedan dess är Summercat mitt ständiga soundtrack. Inte nog med att de har världens bästa attityd och DIYanda, de har också ett geni som frontman:
"And the man who stood there next to med said:
'Everything is gonna be allright', I said:
'Nothing is gonna be allright, but thank you anyway'"

Major breakthrough 2009, tack!!! (haha nu länkade jag till Lars blogg två gånger i det här inlägget, bara att bokmärka gott folk!)


I januari ska jag instifta ett eget musikpris som ska heta Popponnyn. Vinnarna får varsin ridtur på Conrad i valfri hastighet (menas att Conrad väljer...). Jag återkommer ang det!

Inga kommentarer: