torsdag 28 augusti 2008

The look?

Nu ska jag droppa en sanning som jag har tänkt på ett bra tag. Det här kanske kommer som en chock för er. Men, här kommer det (trumvirvel): man kan vara snygg och intelligent samtidigt (trumpetfanfar)! Tänk så bra (allmän flaggdag)! Man behöver inte välja mellan estetik och funktion, man kan ha BÅDA (parad genom stan)! Imagine that!

Vilket är bra, eftersom en liten hobby jag har, utöver musiken och ponnyn, dvs ganska långt ner på listan, är att konsumera. Det skäms jag inte sådär mycket för, eftersom det mesta är andras avlagda kläder. Jag ser det mest som trevlig återvinning till förmån för välgörenhet (även om jag vet att det mesta går till "omkostnader" så är det ju ändå bättre än att konsumera nytt, eller?). Så nu ska jag faktiskt kämpa för att kunna ha fina klänningar och ändå bli tagen på allvar. Eller är det så att min intelligensnivå och kompetens sjunker bara för att jag har nåt fint på mig? Eller för att jag bryr mig om mitt utseende?

Svaret är naturligtvis kort och gott "nej". Sådeså. Naturligtvis är jag inte enbart ytlig. Men lite. Jag har faktiskt ett ragg som i min bekantskapskrets går under namnet "Praktiska Jackan" bara för att jag en dag kom hem och hade panik när jag sett hans vinterkläder. Kan jag inte bara få vara lite hysterisk ifred, utan att för den sakens skull undergräva kvinnokampen?

Sedan kan man ju diskutera i evighet om denna utseendesfäbless är skapad av män (troligtvis) för att förtrycka kvinnan (antagligen) eller om man gör det för sin egen skull. Jag hoppas på det sista. Jag känner väldigt sällan när jag byter om inför en utekväll att "nu ska jag vara snygg så att alla män tittar på mig". De gånger det händer är det oftast mest irriterande (alla singelkillar är skitjobbiga kvart i tre på vilken klubb som helst).

Denna estetik vs funktion kan naturligtvis appliceras på andra saker, såsom distpedaler och högtalare. De får vara fina. Tänk på det. Det är inte fjolligt. Jag kanske ska börja bygga snygga förstärkare utan att göra avkall på ljudet, det är en grym affärsidé. När jag ändå är igång ska sladdar, reglage och andra viktiga knappar sitta på framsidan i bekväm höjd så man slipper kräla på ett smutsigt replokalsgolv bakom en låda för att kunna sätta i en nätkabel.

Nu är det dags för personalfest i Kultur och fritidsförvaltningen. Jag och kulturtanter och kostymgubbar, kan gå hursomhelst.

PS. Nu är det 8 killband och 6 vanliga band på Kulturnatten i Lund, den 20/9, jag behöver ett vanligt band till, hör av er, puss DS

Inga kommentarer: