onsdag 20 augusti 2008

Kulturnatt för killar?

Oj, jag är verkligen på krigsstigen nuförtiden, men det ska man väl vara? Om det finns saker att vara på krigsstigen för alltså, och jag tycker jag ser sådana saker hela tiden, överallt. Det är lite snöbollseffekt över det hela; har man uppmärksammat en sak så ser man bara fler och fler...

Idag fick jag ett mail från någon slags kulturchefsgubbe i Lund. Han hade sammanställt ett dokument med band som hade anmält sitt intresse för att spela på Kulturnattens "ungdomsscen" (jag vet, vi MÅSTE komma på ett bättre namn, men iallafall, det är den som ligger bakom Bankgatan). Jag ropade in min chef och bad honom läsa igenom det och se om han tyckte att något var fel. Efter en lång stunds läsande var svaret nej. Han såg inga fel. Märkligt.

Jag såg ju jättemånga fel! Och felen var kanske inte direkt närvaron av Måns, Jakob, Elias, Jesper, Kristian, Behrang, Mikael och deras vänner, utan snarare frånvaron av Sara, Emilia, Natalie, Emma och DERAS vänner. Fyrtioen band, varav tre hade kvinnliga medlemmar. TRE!!!

Nu när scenen ändå inte har något namn kan vi ju kalla den för "Killscenen"... Ska inte Lunds kommun arbeta för en jämställd verksamhet? Om inte tjejer självmant anmäler sig till sådana här saker är det inte tjejerna det är fel på, utan organisationen bakom!!

Så nu uppmanar jag alla tjejer att maila till mig och anmäla sig (bifoga myspace). Man behöver inte kunna spela skitsnabba solon eller ha tuffast dist, man får vara med ändå, bara man har roligt. Jag ska inte försöka boka 50/50, jag SKA boka 50/50 för det finns liksom inga andra alternativ. Men jag behöver hjälp av alla tuffa brudar därute, okej? Kom och spela! Det blir kul. Jag orkar inte mixa hundra manliga hårdrocksband, jag är allergisk mot hårdrock, jag får migrän, det är dokumenterat.

Idag fick Popkollo Malmö en egen myspace! Fett ös medvetslös, lyssna HÄR!

Inga kommentarer: